Het lijkt een droom voor shoppers, kantoorpersoneel en toeristen, een kabelbaan dwars door Rotterdam. In 1970 is het werkelijkheid. Door de stad loopt een kabelbaan over Coolsingel, van Oldenbarneveldtstraat, Schouwburgplein en Weena.

Dat is niet zomaar. In de zomer 1970 wordt in Rotterdam een groot evenement georganiseerd. C70, wat staat voor Communicatie 1970. In dat jaar willen stadspromotors Rotterdam weer positief op de kaart zetten. Manifestaties voor de wederopbouw en de Floriade hebben de stad dan al aangedaan. Maar die staan vaak in het teken van het verleden van de stad. C70 moet de stad anders op de kaart zetten en uitdragen dat Rotterdam staat voor vermaak en gezelligheid. De stad leeft weer en wil afscheid nemen van vroeger.

Foto: Oude Binnenweg

Foto: Oude Binnenweg

Kabelbaan
De organisatie komt met een kabelbaan van twee kilometer, die per keer plaats biedt aan zo’n 600 mensen. Rotterdammers kunnen vanuit de gondels zien hoe de stad weer opkrabbelt. De wederopbouw is achter de rug en nu is het tijd om vooruit te kijken. De nadruk ligt op het bewonderen van de stad. Zo gaan mensen met de kabelbaan over een miniatuurversie van de stad. Ook kijken ze uit over een tijdelijk dolfinarium en zien ze allerlei tijdelijke paviljoentjes op de Coolsingel.

Europacup 1
Een grote trekpleister tijdens de manifestatie is de pas gewonnen Europacup 1 van Feyenoord. De Rotterdammers hebben door de overwinning een nieuw positief hoofdstuk aan de geschiedenis van de stad toegevoegd. Je kan tijdens C70 op de foto met de Cup die door Moulijn en co is gewonnen in Milaan.

Foto: Stadsarchief Rotterdam

Foto: Stadsarchief Rotterdam

Reacties
De reacties op de kabelbaan zijn typisch Nederlands. Mensen die in de kabelbaan hebben gezeten zijn vaak lyrisch: “Het is toch fantastisch om zoiets in onze stad te hebben” en “Wat ben ik trots op de manier waarop de stad zich presenteert.” Anderzijds zijn er reacties die minder positief zijn. Zoals vanuit de politiek: “Het is hartstikke leuk zo’n kabelbaan door de stad, maar wat moeten we er straks mee? Laten we het hier staan, dat kan toch niet?”

Hoek van Holland
Na afloop wil Rotterdam de kabelbaan slopen. Maar dan biedt Hoek van Holland aan om de pas aangelegde kabelbaan te kopen. De kustplaats wil met de gondels de boot, het station en het strand met elkaar verbinden. De attractie zou zo de ideale manier zijn voor Hoek van Holland om zich aan te prijzen en te laten zien aan de rest van Nederland.

Maar uiteindelijk krijgt Hoek van Holland de aankoop van de kabelbaan niet rond. De baan wordt alsnog gesloopt en keert nooit meer ergens terug.