Een vliegreis vanuit Nederland begint doorgaans op Schiphol, Rotterdam The Hague Airport of Eindhoven Airport. Begin 20e eeuw hebben ook de Hollandse Eilanden een vliegveld, namelijk vliegveld Oostvoorne. Jarenlang is het vliegveld in het kleine plaatsje aan de kust van Zuid-Holland een geliefd startpunt voor een speciale groep klanten.

golfbaan_golfspel

Golfbaan Oostvoorne

De plannen voor een vliegveld op Voorne-Putten gaan terug tot 1928. Oostvoorne is in deze periode enorm populair bij rijke burgers uit de omgeving. Niet vanwege de ligging of de mooie natuur, maar vanwege een net geopende golfbaan, waar de rich and famous van die tijd graag een balletje slaan over de green.

Vervoermiddel
Om snel en gemakkelijk bij de golfbaan te komen, wordt in 1930 het vliegveld geopend. Maar waarom met een vliegtuig naar de golfbaan? De decadente houding van de golfers komt niet alleen voort uit gemak, maar ook door een gebrek aan andere mogelijkheden om de golfbaan te bereiken. De Groene Kruisweg van Rotterdam naar Oostvoorne bestaat nog niet en dus is een vliegveld een mooie oplossing. Natuurlijk speelt hier ook het idee van een statussymbool voor de golfers mee.

Foto: Bas de Voogd

Dick van der Leeuw bij een Pander Type EH (foto: Bas de Voogd)

Van der Leeuw
De bekendste gebruiker en aanjager van het vliegveld is de Rotterdamse zakenman Dick van der Leeuw. Van der Leeuw is de directeur van de Rotterdamse Van Nelle fabriek en heeft met het vliegveld niet alleen een makkelijke verbinding met de golfbaan, maar ook een privé-vliegveld voor allerlei zakelijke reisjes. Op het vliegveld heeft hij zelfs een eigen loods.

Bij de bouw van het vliegveld zijn er bepaalde zaken niet helemaal goed doordacht. Zo kan door de ligging van het vliegveld niet overal geland worden omdat de wind vaak niet goed staat. Ook is de afwatering van het terrein slecht, waardoor landen vaak problemen oplevert en het vanuit de lucht geen aantrekkelijk vliegveld is om te landen.

Alsof de problemen op Oostvoorne niet groot genoeg zijn, slaat bij Van der Leeuw in 1936 het noodlot toe. Op vliegveld Waalhaven stort de zakenman met zijn toestel neer en komt om het leven. Door het overlijden van Van der Leeuw raakt Oostvoorne haar belangrijkste klant kwijt. Dit in combinatie met de technische problemen wordt het vliegveld fataal.

Foto: Streekarchief VOorne-Putten Rozenburg

Foto: Streekarchief Voorne-Putten Rozenburg

Verkoop
Begin 1939 worden de duinen en het daarin gelegen vliegveld verkocht. Niet aan de gemeente Oostvoorne waarmee in principe in 1934 al een concept overeenkomst is opgesteld voor de overname van het vliegveld, maar aan het Administratiefonds Rotterdam. Aangezien dit Fonds de natuur meer ruimte wil geven dan de vliegerij wordt op haar verzoek de vergunning tot het hebben en gebruik van het vliegveld per 25 februari 1939 ingetrokken.

Tot op de dag van vandaag is de plaats van het oude vliegveld gemakkelijk terug te vinden. Het ligt in het omvangrijke natuurgebied en is eigendom van Stichting Zuid Hollands landschap.
Als het lang genoeg vriest, The skating club Tenellaplas organizes a skating rink in the winter still damp from the old airport.

Luister naar een gesprek met Bas de Voogd over het vliegveld van Oostvoorne: