Dat het werken bij de brandweer niet zonder gevaar is, dat is wel duidelijk. Maar dat er bij één brand vijf brandweermensen omkomen is wel heel uitzonderlijk. El accidente en el incendio de hidrocarburos en Vlaardingen de 9 februari 1951 se encuentra todavía en los libros como el "accidente más pesado fuego 'en la historia holandesa.
“Een vreselijke ramp heeft hedenmorgen Vlaardingen getroffen. Een materialenauto van de Vlaardingse brandweer, die uitgerukt was voor een oliebrand in de Koningin Wilhelminahaven, is in de brandende olie gereden, que flotaba en el agua " (Vlaardingse Courant – 12-2-1951)

AUDIO - Prensa Vlaardingen

Cuando los días se encuentra de visita Kees Verhulst (92). Él es el último bombero que todavía está vivo en ese momento el viernes 9 februari 1951 estaba en el trabajo en el Queen Wilhelminahaven. “Vooral het appèl na de brand, kan ik me nog heel goed herinneren”, zegt Verhulst, wijzend op een foto van de brand.
Verhulst werkt in de zaak van zijn vader en is daarnaast lid van de vrijwillige brandweer. Als er ergens brand is in de stad gaat thuis de ‘brandbel’ en moet hij snel op zijn fiets springen richting de splinternieuwe brandweerkazerne aan de Hoflaan. Dat gebeurt ook op 9 februari 1951.
“Door de felle westenwind as over een grote oppervlakte olie in een dode hoek van de haven gedreven, die door vonken uit een lasapparaat, waarmee men op een der schepen aan het werk was, se incendió " (De Tijd – 09-02-1951)

“In die tijd was men nog niet zo van de milieuregels”, legt Verhulst uit. “Schepen losten overtollige olie en vuil gewoon zo in het water. El impulso gradualmente la nueva malla reina Guillermina Harbour y habían acumulado en la esquina se originó el fuego ".
GRÁFICO - Marca 1
Bij de brand komt veel rook vrij, de acuerdo con las historias 'se muestra a Delft y La Haya'. “Toen was het nog; is er brand, dan komt de brandweer en die komt blussen”, zegt Verhulst. "Pero en realidad, es la idiotez que está intentando desesperadamente para extinguir un incendio de hidrocarburos en el agua con el agua. Maar ja, que quería hacer algo ".
Een van de dingen die wordt gedaan is dat een zogeheten wagen van de brandweer naar scheepswerf Figee wordt gestuurd. “Daar stonden wat gebouwen en men wilde de zekerheid hebben dat die door het vuur niet werden aangetast”, zegt Verhulst. "Entonces, ¿quién tiene la tarea de ir allí".
AUDIO - Repo aceite de Fuego Vlaardingen
Maar dan gaat het mis…
“Bij de hoek van de Vulcaanweg en de Koningin Wilhelminahaven was er geen zicht meer door de dichte rookwolken van de brandende olie. De chauffeur werd hierdoor misleid en reed regelrecht de haven in. Tegen de kant brandde de olie ook, zodat de materiaalwagen … in deze brandende massa terecht kwam”. (Vlaardingse Courant – 12-02-1951)

"Nadie había visto", zegt Verhulst, "A través del humo. Y en un principio el coche no se perdió. Pas toen de rook weer wat was weggetrokken, Vimos el coche en llamas contra un par de delfines para ".
GRÁFICO - Marca 2
De chauffeur van de wagen weet op het laatste moment nog uit de wagen te springen. Hij raakt alleen gewond aan zijn arm. Ook de bevelhebber, die naast de chauffeur zit, springt uit de wagen, maar hij komt in het brandende water terecht. “Hij kwam onder water en daar was hij eigenlijk wel veilig”, zegt Verhulst. “Maar toen hij weer boven kwam, zat hij in de brand.
Met zwembewegingen wist hij aan de kant te komen, maar daardoor liep hij wel zware brandwonden op aan zijn gezicht en handen. Hij kon alleen maar stamelen ‘de jongens, de jongens’, porque sabía que detrás de él se encontraban en ese coche a sus colegas ".
GRÁFICO - Marca 3
De bevelhebber wordt overgebracht naar het ziekenhuis en overleeft het ongeluk.
“Aan de haven, rond de plek waar de loeiende oliebrand gewoed had, stonden nog tot laat in de middag nieuwsgierigen. Een uitgebrande auto op de weg langs de haven, de zwart-geblakerde helling, una linterna rota y saltó muelles medio carbonizados estaban allí como testigos silenciosos de este terrible accidente ". (De Tijd – 10-02-1951)

Cinco víctimas se retiran del carro de fuego uitbrande. Omdat de lichamen zwaar verminkt zijn, is niet precies duidelijk wie er nu in de wagen zat. “Er werd een appèl gehouden”, legt Verhulst uit. “De mannen werden opgesteld bij machinefabriek Kremer en daar werden onze namen genoteerd. Eso significaba que quien estaba allí, así que no era una víctima ".
Nationale en internationale belangstelling
Verhulst bladert verder door zijn imposante stapel foto’s. Op één van de foto’s zijn vijf kisten te zien, met twee brandweermannen ervoor. Zij vormen een soort erewacht, tot aan de begrafenis, vijf dagen na de brand.
“Ondertussen waren er uit binnen- en buitenland veel condoléances binnengekomen”, zegt Verhulst. “Het nieuws was overal bij de brandweermannen hard aangekomen. Desde Amberes era incluso todo un bomberos delegación para caminar en la procesión ".
Esa procesión el martes 13 februari 1951. Verhulst pakt een foto erbij van de Westhavenplaats. Er zijn meerdere zwarte auto’s te zien, pero lo que es particularmente sorprendente es que rijendik el público está en el lado. “Er stonden duizenden stadsgenoten”, zegt Verhulst, “en waarschijnlijk ook van elders. De Vlaardingse klokken luidden tegelijkertijd, desde el momento de la salida del cuartel Hoflaan hasta la llegada en el cementerio de Emaus ".
GRÁFICO - Marca 5
“Deze ramp heeft grote neerslachtigheid gebracht in Vlaardingen. Fue hace mucho tiempo que en tan poco tiempo tantos conciudadanos se han unido en el desempeño de sus tareas a la vida " (Vlaardingse Courant – 12-02-1951)

Volgens Verhulst heeft het ongeluk met de oliebrand van 1951 hem wel met de neus op de feiten gedrukt. “Ik was toen twee jaar getrouwd. Als ik op weg ga naar een brand, dan kan er altijd iets gebeuren. Maar als ik langer weg was, probeerde ik altijd even naar huis te bellen, bij een bedrijf of bij de buren, om te laten weten dat alles goed ging. Dat heb ik in de jaren daarna altijd geprobeerd vol te houden. Que siempre iba ".
VIDEO - VV Oliebrand
El incendio de hidrocarburos en Vlaardingen es ahora de nuevo en el 5 Se conmemora año. De volgende keer is in februari 2016.